Andere veelgestelde vragen over refoam

Veelgestelde vragen (FAQ) over het vervangen van een luidsprekerrand Ik heb geen orderbevestiging ontvangen....
Meestal als u geen orderbevestiging per e-mail heeft ontvangen vindt u de bevestiging in de map 'ongewenste items' (of soortgelijk). Als u een typefout in uw e-mail adres heeft gemaakt zult u de bevestiging nooit ontvangen. Soms kunnen wij uw geldige e-mailadres uit het foute herleiden (er zijn bijvoorbeeld twee letters omgewisseld) maar soms hebben ook wij geen idee. In dat geval kunt u het best contact met ons opnemen.

Zijn mijn speakers een reparatie waard?
Sommige speaker zijn altijd een reparatie waard, denk aan JBL, Acoustic Research, Bang & Olufsen, Dalquist, Dynaudio, Infinity, Kef, Tannoy, Rogers, Bowers & Wilkins (B&W) enz. Dit onder het voorbehoud dat de andere units nog in orde zijn. In sommige gevallen kan een refoam ook zinvol zijn als bijvoorbeeld de tweeter(s) kapot is, van sommige woofers is een gerepareerde versie honderden Euro's waard! Andere speakers zijn alleen een reparatie waard als de andere speakers in de kast (tweeters, middentoners) in orde zijn. Het is de moeite waard te controleren of die werken voordat u aan een reparatie begint.
Er zijn nog andere redenen om aan een reparatie te beginnen:
  • u bent aan het geluid van uw speakers gehecht
  • u wilt niet veel geld aan nieuwe speakers uitgeven
  • u wilt uw 'vintage speakers' restaureren


Is de reparatie moeilijk uit te voeren?
Een stevige 4, 6, 8, 10 of 12 inch speaker moet door iedereen te doen zijn. De een doet het wat netter dan de ander, maar allen komen ze door de test met testsignalen en spelen ze na de reparatie goed.



Van wie zijn de handleidingen op deze site?
De handleiding op deze site is gemaakt door Good Hifi. Daarnaast hebben wij een aantal hyperlinks naar plaatsen elders op het web geplaatst. Deze links zijn duidelijk als externe links gemarkeerd. De video instructie is zelfgemaakt maar dient niet om een volledige handleiding te geven, wel om enigszins een beeld te geven van het reparatieproces.



Hoe weet ik dat de reparatie goed is uitgevoerd?
Als de speaker gerepareerd is kunt u de speaker op twee manieren testen:
  • u drukt de speaker in en voelt of u weerstand voelt (schrapen), til de woofer ook iets op;
  • u speelt testsignalen over de woofer;
  • u luistert muziek over de speaker.

Testen met geluidssignalen is een goede en betrouwbare test. U kunt testen door naar muziek te luisteren, maar betrouwbaarder is het luisteren naar de sound samples. Zulke signalen brengen de woofer met zeer lage tonen in trilling - u hoort de tonen nauwelijks. Speel de tonen zachtjes en luider over de woofer af en controleer of u een  'schrapend' geluid hoort. Is dat het geval dan loopt de spreekspoel aan tegen de magneet en heeft u de rand scheef gemonteerd. Als u onze instructies voor centreren volgt zal dit niet voorkomen! U moet de rand verwijderen en een nieuwe rand aanbrengen. Ik vermoed dat in ongeveer 1% van de reparaties dit het geval is. Komt de speaker door de test met testsignalen dan is het tijd voor de echte test: muziek luisteren! Een slecht gereviseerde unit klinkt slecht maar komt eigenlijk nooit door eerdergenoemde testen!



Hoe lang doe ik over een reparatie?
Het ligt eraan hoe snel u werkt, hoe groot de woofer is, hoe snel de oude rand(resten) zich laten verwijderen, hoe handig u bent, enzovoort. Reken over het algemeen op 30 - 120 minuten per speakerunit - droogtijd van de lijm is dan niet meegerekend.



Repareer ik met foam of met rubber?
Veel mensen vragen zich af met voor rand zij hun speaker moeten repareren, een foamrand, een rubber rand of een rand van stof. In het algemeen geldt de regel dat de randen het best worden vervangen door hetzelfde materiaal waarvan de rand oorspronkelijk gemaakt was. Hiermee behoudt de speaker zoveel mogelijk de eigenschappen zoals die oorspronkelijk bedoeld waren door de fabrikant. Let op dat niet alleen het materiaal, maar ook de dikte iets zegt over het resultaat na de reparatie. Gebruik zoveel mogelijk randen die de originele rand zoveel mogelijk benaderen in maat, vorm en dikte! Aangezien wij zo'n 500 verschillende randen kunnen leveren is de kans op een geschikte rand bij ons erg groot.
Foam is een wezenlijk ander materiaal dan rubber of stof. De demping is anders, maar met name het gewicht is anders. Rubber randen kunnen wel tot 10 keer zoveel wegen als foamranden. Met name bij speakers met een zeer licht membraan (conus) kan dat tot klankmatige veranderingen leiden. Bovendien hebben foamranden over het algemeen een grotere stijfheid dan rubber randen, waardoor de woofer met een rubber rand soms makkelijker beweegt.
Toch zijn er ook mensen die op bijvoorbeeld hun Infinity Kappa woofers een rubber rand hebben laten zetten en zeer tevreden zijn met het resultaat. Ik heb ook bij een aantal woofers de foamranden vervangen door rubber - met wisselend resultaat. Van tevoren is het moeilijk om te voorspellen wat het resultaat van verandering van randen zal zijn. In het algemeen had ik goede resultaten met grote woofers met een relatief zware conus die behoorlijk 'stijf' waren, zonder foamrand waren ze lastig 'in te drukken'.
Veel mensen menen dat rubber randen beter zijn, omdat ze duurzamer zijn. Dat is ontegenzeggelijk waar. Rubber randen hebben normaal gesproken een levensduur van 30-50 jaar. Sommige foamranden vertonen al beschadigingen na 5 jaar, of nog minder. Moderne foamranden - en mijn foamranden in het bijzonder - zijn duurzamer en moeten afhankelijk van de omstandigheden (temperatuur, zonlicht, roken) 10-20 jaar meekunnen. Ik heb al mijn foamranden geselecteerd op kwaliteit - alle foamranden die ik aanbied zijn van de hoogste kwaliteit en zeer duurzaam. Het advies is daarom om in de meeste gevallen de randen te vervangen met het oorspronkelijke materiaal!



Hoe soepel zijn de randen?
Wij bieden randen aan met verschillende soepelheden. Indien u een rand aanschaft voor een specifieke luidspreker kunt u er van uitgaan dat de rand de juiste soepelheid heeft. Indien u een rand uitzoekt op basis van de maten specificeren wij de soepelheid volgens het volgende schema:
Soepelheid code foamranden

Hoe lang gaan de nieuwe randen mee?
Hoe lang de nieuwe randen meegaan hangt af van een aantal factoren zoals de dikte, de luchtvochtigheid in de gebruikte ruimte, de temperatuur, de hoeveelheid zonlicht, de hoeveelheid rook, enzovoort. Het foam van dit moment is polyether en daarvan verwacht men een langere levensduur dan bij de originele randen. Neem aan dat onder gelijke omstandigheden de nieuwe foamrand langer meegaat dan de originele randen. In het algemeen rekent men met een levensduur van tenminste 10-20 jaar, voor rubber randen geldt een levensduur van 30-50 jaar. Ik lever alleen randen van de hoogste kwaliteit.



Hoe klinken mijn speakers na de reparatie?
Na reparatie klinken de speaker veelal zoals ze klonken toen de speakers nieuw werden gekocht. En dat is anders dan u gewend was!!! De laatste tijd voordat de randen echt stuk dingen speelde u met speakers die foamranden hadden die zo goed als stuk waren, de speakers speelden dus ver buiten de specificaties waarvoor ze ontworpen waren. Gerepareerde speakers klinken anders, dat is de reden dat u beter niet een speaker kunt repareren maar paargewijs moet repareren.



Moet ik mijn gerepareerde speakers inspelen?
Ja. De nieuwe speakerranden hebben tijd nodig om wat meer soepelheid te krijgen. Na een week of twee spelen zal u merken dat de bas iets voller wordt en het geluid wat warmer wordt. De randen hebben dan meer soepelheid! Hetzelfde is overigens het geval als u speakers nieuw koopt.



Een van mijn speakers is stuk - hoef ik alleen die te repareren?
Als een van de woofers defect is door uitdroging van de rand, zal de ander binnenkort ook stuk gaan. U dient de speakers bij voorkeur altijd paarsgewijs te repareren. Ook al omdat een woofer met een nieuwe rand iets anders zal klinken doordat de nieuwe rand stijver is dan de oude, verteerde, rand.



Wat zijn stofkapjes?
Stofkapjes zijn de 'koepeltjes' (soms omgekeerde koepeltjes) in het midden van de woofer. Zij beschermen de spreekspoel en de magneet tegen stof en vuil. Verder sluiten zij de woofer (veelal, niet altijd!) luchtdicht af. Stofkappen zijn er in verschillende vormen. De meest voorkomende vormen zijn de 'koepel' en de 'omgekeerde koepel'. Bij sommige speakers, bijvoorbeeld bij sommige Dynaudio units, is de stofkap een vast onderdeel van de conus. Sommige speakers hebben een (iets) luchtdoorlatende stofkap, bijvoorbeeld omdat de speaker een tweeter in het centrum heeft (dual concentric unit). Koop nooit zomaar een stofkap, informeer altijd naar de maat, de doorlaatbaarheid en de stijfheid!



Mijn stofkappen zijn nog goed, moet ik ze toch vervangen?
Nee, naar mijn mening (en die van een aantal andere ervaren refoamers!) laat je de kapjes lekker waar ze zijn, zolang de speaker zichzelf centreert. Alleen als de centreerring (spider) niet goed meer is kan het nodig zijn om de stofkappen te verwijderen om de woofer te centreren. In 95% van de gevallen is dat niet nodig, er is een eenvoudige test om te kijken of het nodig is:
  • Leg de woofer horizontaal op de rug.
  • Beweeg de woofer in een rechte lijn naar binnen.
  • Als je een zeer sterke weerstand voelt of het is niet mogelijk om de woofer is te drukken zonder een schrapend geluid te horen (ook niet na een pogingen) verwijder dan de stofkapjes.
  • Overigens, een aantal woofers heeft een vaste stofkap, die kan niet eens verwijderd worden....



De randen die ik zie zijn aan de buitenkant iets te groot, kan ik ze bijsnijden?
Ja, dat kan. De buitenranden kunnen iets ingekort worden. De binnenranden zijn het belangrijkst.



Ik kan hier geen passende luidsprekerrand vinden, waar wel?
Tja, voor veel speakers zijn er passende randen, voor sommige misschien niet. Wat anderen ook mogen beweren, er zijn speakers waarvoor geen randen meer te vinden zijn. Probeer het eens bij de fabrikant, hoewel onze ervaring is dat je daar veelal bot vangt... Een fabrikant van speakers zit niet te wachten op reparateurs, maar op mensen die complete speakers kopen!
Sommige mensen kopen een iets grotere rand en maken die zelf op maat door er een stukje uit te snijden..... Bij randen met speciale maten (bijvoorbeeld ovaal, of vierkant, is dat lastiger.....).



Kan ik de instructievideo en de handleiding bekijken voordat ik een set ringen koop?
Ja hoor, kijk in het hoofdmenu, u kunt het daar allemaal vinden.



Welke lijm kan ik het best gebruiken?
U gebruikt het best een langzaam drogende (witte) lijm. Ik raad het gebruik van zeer snel drogende (seconde)lijmen en contactlijmen met sterke oplosmiddelen (bijvoorbeeld Bison Kit) af. Deze lijmen geven niet alleen bijzonder weinig verwerkingstijd, ook is het herstellen van fouten lastig en de lijm kan de randen aantasten. Voor het grootste gemak gebruikt u onze geselecteerde lijmen. Deze vindt u in het menu. De droogtijd van deze lijmen is enkele uren, de lijm is droog als de witte kleur veranderd is in transparant.

Good Hifi's lijm voor foamranden
Ik kan een speciale speakerlijm meeleveren, de verzendkosten worden dan echter iets hoger. Deze lijm is een watergebaseerde lijm met rubber erin. Deze lijm betrekken wij een befaamde Nederlandse lijmfabrikant!

Deze lijm is geschikt voor foamranden, rubber randen en stofkappen. De lijm wordt ook gebruikt bij fabricage van units en revisie van randen door de originele fabrikant.
 

Toen ik nog zelf units reviseerde had ik goede ervaringen met:
  • Bison Professional Houtlijm (D2) - klinkt gek, maar indien zeer dun gebruikt gaf het bij mij zeer goede resultaten met foamranden, met name op papieren conussen
  • Bison alleslijm - multi-purpose, geeft minder verwerkingstijd, lijmt wel prima, zowel bij foam als rubber randen, op praktisch iedere conus. Lekker goedkoop ook!

Een discussie (Engelstalig) over te gebruiken lijmen vindt u hier.



Kunt u mij garanderen dat ik mijn speakers kan repareren?

Nee, dat kan ik niet. Heel veel mensen hebben hun speakers gerepareerd met mijn ringen en waren zeer tevreden met het resultaat. U kunt dat hier zien. Toch gebeurt het zo nu en dan (ik schat in minder dan 1% van de gevallen) dat iemand de operatie niet goed uitvoert. In dat geval moeten de nieuw geplaatste randen verwijderd worden en moeten weer nieuwe randen aangebracht worden. De oorzaak is veelal 'te snel werken'. Verder is het belangrijk de speaker goed te centreren. Dat is geen hocus-pocus klus, maar gewoon rust, netjes nauwkeurig werken!
Let op: ik neem geen verantwoordelijkheid voor het werk van anderen. Als u vragen hebt kunt u mij natuurlijk altijd de vragen stellen! Ik heb genoeg ervaring om uw vragen te beantwoorden.


Hoe werkt de verzending en betaling?

Wij verzenden, na een paar nare ervaringen, binnen 24 uur nadat wij de betaling ontvangen hebben. Veelal betekent dat dat u de spullen binnen 24 uur na betaling in huis hebt. De laatste verzendkosten vindt u in het menu op deze website.


Hoeveel randen verkoopt u?

Hoeveel verschillende randen wij op voorraad hebben verschilt wel eens, over het algemeen hebben wij zo'n 320 tot 340 verschillende randen op voorraad, waarvan er zo'n 20 tot 30 zeer courant zijn en veel gevraagd zijn. De andere randen passen op 'exotische woofers'. Overigens groeit onze voorraad voortdurend, ons assortiment bestaat uit zo'n 300 verschillende foamranden en zo'n 250 verschillende rubber randen. Wij kopen onze randen in bij verschillende leveranciers.


Hoe lang voordat de randen geleverd worden?
Wij versturen de randen in principe pas zodra de betaling binnen is. Is de betaling voor 16.00 uur ontvangen, gaan de randen dezelfde dag nog op de post. Levering binnen Nederland geschiedt meestal binnen 24 uur. Een enkele keer binnen 48 uur. Binnen de EU duurt de levering op papier 5 werkdagen. hoewel de levering veelal sneller geschiedt. Buiten Europa kan de bezorging een tot twee weken op zich laten wachten. Wij gebruiken (buiten Nederland) altijd een 'priority service' voor bezorging.


Levert u randen voor 99,99% van alle speakers?

Helaas...... Was dat maar waar. Wij kunnen voor heel veel speakers (laatste telling, meer dan 9.300) speakers passende randen leveren, maar er zijn ook vreemdsoortige speakers waarvoor niemand (!) (meer) passende randen kan leveren, en dat is meer dan 0,0001% van alle gevallen! Wat anderen ook mogen beweren. Als u wilt weten of wij randen voor uw speaker hebben kunt is het best het type van uw speaker doorgeven. Soms zullen wij dan naast het type om maten vragen, van een behoorlijk aantal units zijn er namelijk versies met verschillende maten in omloop.



Wie zijn Good Hifi?

Good Hifi zijn twee liefhebbers van Hifi die naast hun dagelijkse werkzaamheden (middelbaar onderwijs en goudsmid) bezig waren met hun hobby en vanuit hun hobby anderen hielpen met speakerrevisie. Deze hobby is zo gegroeid dat wij sinds 3 januari 2008 ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel onder de handelsnaam Good Hifi met het nummer 37138232  0000. Wij leveren foamranden, rubber randen, diafragmas en honderden andere onderdelen aan particulieren en bedrijven in en buiten de EU. Sinds oktober 2009 zijn wij hier beide fulltime mee bezig, sinds januari 2011 hebben wij ondersteuning van 1 medewerker.


Waarom vergelijkt u Good Hifi nergens met andere aanbieders van randen?

Tja, waarom zouden wij. Wij vinden dat niet netjes, en wij opereren vanuit de visie dat wij andere speakerenthousiastelingen op een eenvoudige wijze willen helpen met hun reparaties. Wij proberen daarom op eenvoudige wijze en voor een scherpe prijs luidsprekerranden aan te bieden en mensen te ondersteunen bij de reparaties. E.e.a. overigens tot doorgaand grote tevredenheid van de reparateurs/klanten.



Waarin onderscheidt Good Hifi zich van andere aanbieders?

Wij kennen het assortiment en de service van andere aanbieders niet. Wij kunnen alleen zeggen dat wij een groot assortiment aan artikelen aanbieden die u kunnen helpen bij uw reparatie. Wij betrekken onze artikelen bij diverse leveranciers, sommige artikelen worden exclusief voor Good Hifi gemaakt! Wij laten soms een speciale mal maken en laten foamranden persen volgens onze specificaties! Omdat wij speciale randen laten maken voor aparte speakers kunnen wij met zekerheid zeggen dat wij randen in voorraad hebben die anderen niet kunnen leveren! Daarnaast leveren wij een aantal merk artikelen (B&W, Infinity, JBL) die elders niet of zeer moeizaam te krijgen zijn, wij durven zelfs te stellen dat wij binnen Nederland een specialist zijn op het gebied van onderdelen voor deze merken. ALle artikelen die u in onze winkel aantreft zijn in principe leverbaar vanuit voorraad
Hier en daar zien wij foamranden van B-kwaliteit uit China op het web aangeboden worden. Op zich niets mis mee, maar onze kwaliteit is beduidend beter. Wij leveren foamranden van eerste kwaliteit foam (veelal kiezen wij het foam zelf uit), met een messcherpe snijrand en een goede pasvorm. Verder bieden wij uitgebreide ondersteuning, een website die geheel aan luidsprekerreparatie is gewijd en steeds wordt aangepast, en snelle levering van artikelen. Daarbij passen wij ons assortiment voortdurend aan en breiden wij ons assortiment voortdurend uit. Zo hebben wij ons de afgelopen jaren ontwikkeld tot een specialist op het gebied van onderdelen voor bijvoorbeeld B&W luidsprekers.



Voert Good Hifi ook reparaties uit?

Nee, in principe voeren wij geen reparaties uit voor derden, simpelweg vanwege tijdgebrek. Soms hebben we tijd en zien we een uitdaging in de speakers, maar dit gebeurt slechts 1-2 keer per jaar. Hebben wij geen tijd (dat is eigelijn standaard) dan kunnen we u doorverwijzen naar een goede betrouwbare reparateur die voor scherpe tarieven speakers perfect repareert.
Soms lopen we zelf tegen een mooie defecte speaker aan (kijk eens in kringloopwinkels!!!!) en maken die als nieuw, maar dat doen we voor ons eigen plezier.



Wat zijn de leveringsvoorwaarden van Good Hifi?

In het kort: wij leveren luidsprekeronderdelen van uitstekende kwaliteit voor een scherpe prijs binnen de kortst mogelijke tijd. Daarbij verlenen wij op afstand de best mogelijke ondersteuning. Wij zullen al het mogelijke doen om onze klanten tevreden te stellen. Voor degene die alle formele regeltjes wil lezen: kijk hier.


Kan ik ook goederen ophalen bij Good Hifi?
Hoewel wij gevestigd zijn op de Keizerfazant in Heerhugowaard ligt onze voorraad daar al langere tijd niet meer. Onze voorraad is dusdanig gegroeid dat onze voorraad inmiddels op diverse plaatsen is opgeslagen. Vanaf die plaatsen versturen wij onze goederen naar al onze klanten. Afhalen op de Keizerfazant is derhalve niet (meer) mogelijk.